HR en salarisadministratie: Samenwerken of naast elkaar bestaan?

Bij de digitalisering van HR en salarisadministratie groeien deze vakgebieden steeds meer naar elkaar toe. Toch zien we in de praktijk vaak dat er nog veel winst te behalen valt — niet alleen in tijd en efficiëntie, maar ook in samenwerking en inzicht.

Want hoe goed werken HR en salarisadministratie écht samen binnen jouw organisatie? Zijn de processen goed op elkaar afgestemd? Weet men van elkaar wie wat doet, wanneer en waarom?

In veel organisaties blijkt dat hier juist nog kansen liggen. En de oorzaken zijn vaak herkenbaar:

  • Er is onduidelijkheid over wie waarvoor verantwoordelijk is
  • De mogelijkheden van het HR- of salarissysteem worden niet volledig benut
  • Structurele afstemming of overleg ontbreekt
  • En misschien wel de meest gehoorde: “Het gaat toch goed zo?”

Maar ‘goed’ betekent niet altijd ‘optimaal’. En daar zit nu net het verschil. Want een klein beetje meer inzicht, samenwerking of afstemming kan al zorgen voor een grote stap vooruit.

Hoe haal je wél het maximale eruit?

Een frisse blik van buitenaf kan dan helpen. Bijvoorbeeld met een HR/Payroll-scan kijken we samen waar er winst te behalen valt. Denk aan:

  • Slimmer gebruik van je systeem (bijvoorbeeld AFAS)
  • Verbeteren van processen en samenwerking
  • Inzicht in quick wins én structurele verbeteringen

Herken je dit?

Zie je ook verbeterpunten binnen jouw organisatie op het gebied van HR en salarisadministratie? Of ben je benieuwd wat er beter kan, maar weet je nog niet precies waar je moet beginnen?

Laten we dan samen kijken naar de mogelijkheden. Eén ding is zeker: wie HR en salaris slim combineert, wint op alle fronten.